Kies uw gewenste cookie instellingen

Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Deze website maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van anonieme statistieken.

Deze website mag daarnaast ook gebruik maken van cookies die onder meer het delen via sociale netwerken mogelijk maken.

Om optimaal te kunnen functioneren maakt deze website gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie.

Cookies toestaan Instellingen kiezen

FAQ

 

 

terug naar boven Het meldingenformulier werkt niet?

 

Staat een pop-up blocker 'aan'?

Sommige browsers kunnen het meldingenformulier als een pop-up 'zien.' Deze kunt u uitzetten door te gaan naar Internetopties/Privacy en bij 'pop-upblokkering inschakelen' het vinkje uit te zetten.

 

terug naar boven Wat is baanspreiding?

 

Sinds begin 2016 wordt het gebruik van de start- en landingsbaan meer gespreid. Er wordt continu gezocht naar maatregelen om geluidhinder te beperken. Uit onderzoek bleek dat baan 21 (starts richting het zuidwesten) veel vaker gebruikt werd dan baan 03 (starts richting het noordoosten). Om de vliegbewegingen, en de eventuele geluidhinder, meer te spreiden wordt daarom vanaf begin dit jaar vaker gebruik gemaakt van baan 03. Dit gebeurt alleen wanneer de meteorologische omstandigheden, zoals de windkracht, dit toelaten. Voor meer informatie over baangebruik, ga naar het tabblad wonen – gebruik van de luchthaven.

 

terug naar boven WebTrak doet het niet?

 

Heeft u wellicht een oude browser versie?

Samenopdehoogte.nl werkt het beste met een browser die HTML5 ondersteunt. Dit zijn bijvoorbeeld de laatste versies van Internet Explorer, Google Chrome, Firefox, maar ook browsers op mobiele apparaten die HTML5 ondersteunen.

 

Zijn de nieuwste updates al uitgevoerd?

Deze updates geschieden over het algemeen automatisch, maar dienen soms handmatig te worden uitgevoerd. Door de nieuwste versie van uw browser te gebruiken verbetert u bovendien de beveiliging van uw pc.

 

Wellicht kunt u de browser geschiedenis wissen?

Deze kunt u wissen, door te gaan naar [*1] Instellingen /beveiliging/Browsegeschiedenis verwijderen (bij Internet Explorer). Of naar [*2] Geschiedenis en recente tabbladen/Geschiedenis en klikt op het balkje: "Browsegegevens wissen (bij Google Chrome).

*1 instellingen
*2 browser

 

terug naar boven Hoe bewaart u uw ingevoerde gegevens?

 

U kunt uw instellingen op uw computer wijzigen om ingevoerde gegevens te onthouden. U gaat hiervoor naar [*1] Instellingen/Internetopties/Inhoud/Automatisch aanvullen/Instellingen/Formulieren. U vinkt deze vervolgens aan (bij Internet Explorer). Of naar [*2] Instellingen/Geavanceerde instellingen/Wachtwoorden en formulier (bij Google Chrome) en vinkt "Automatisch aanvullen..." aan. U kunt hiermee aangeven dat u bij formulieren, zoals het klachtenformulier van Samenopdehoogte.nl, de ingevoerde informatie wilt bewaren voor een volgende keer.

 

Verder blijven de gegevens bewaard wanneer u na het indienen van de eerste melding met het pijltje terug gaat naar de vorige pagina's, in plaats van het formulier te sluiten. Alle velden, behalve de omschrijving, staan dan nog ingevuld. Na gewenste aanpassingen zou een tweede melding ingediend kunnen worden.

*1 instellingen
*2 browser

 

terug naar boven Waarom oefenen?

De regering kan defensie op ieder moment inzetten voor nationale en internationale operaties voor vrijheid, veiligheid en welvaart. De militairen oefenen daarom continu. Zo staan zij altijd klaar wanneer de regering een beroep op ze doet.


Voorbeelden missies:
Zo worden de helikopters momenteel ingezet in Mali voor missie Minusma om de veiligheid en stabiliteit in Mali te herstellen.
F-16's voeren in Irak luchtaanvallen uit in de strijd tegen de terroristische organisatie ISIS.
Beide missiegebieden worden bevoorraad met de C-130 Hercules en de KDC-10.
De C-130 vormde samen met een Australische C-17 een luchtbrug met Oekraïne nadat vlucht MH17 daar in juli neerstortte.
De KDC-10 tankt vliegtuigen bij in de lucht, waaronder de AWACS die de gespannen situatie in Oekraïne in de gaten houdt.

 

Kan dat oefenen niet in het buitenland?

Een groot deel van het oefenprogramma vindt plaats in het buitenland, in Europa, Canada en de Verenigde Staten.
Maar het is niet mogelijk om alle trainingen in het buitenland te doen. Bijvoorbeeld omdat vliegers moeten oefenen met Nederlandse grondeenheden. Bovendien moeten de vliegers vertrouwd zijn met het vliegen boven het nationale grondgebied.

 

terug naar boven Helikopters

 

Chinook-en-Apache_427x285

 

 

Waarom vliegen die helikopters zo laag?

Door tijdens een missie laag te vliegen probeert de vlieger buiten het radarbeeld van een tegenstander te blijven. Dit vergroot de kans op een succesvolle operatie en verhoogt de overlevingskans van de vlieger.
Laagvliegen vraagt, zeker bij duisternis, om specifieke training en ervaring. Obstakels zijn bij laagvliegen pas laat zichtbaar. Daarom moeten vliegers zich eerst kwalificeren voor laagvliegen.


Waar komen die helikopters vandaan?

Alle helikopters van Defensie zijn ondergebracht bij het Defensie Helikopter Commando. Op een aantal maritieme helikopters na, zijn deze helikopters gestationeerd op vliegbasis Gilze-Rijen.


Waar mogen helikopters laagvliegen?

Naast laagvlieggebieden in het buitenland maakt de luchtmacht gebruik van laagvlieggebieden in Nederland. Eén van deze laagvlieggebieden ligt in het luchtverkeersleidingsgebied van vliegbasis Eindhoven, in de omgeving van Oirschot. Dit gebied wordt ook wel aangeduid met de afkorting GLV-5.


Hoe laag mogen helikopters vliegen?

In de laagvlieggebieden in Nederland mogen helikopters op 30 meter hoogte vliegen, of zoveel lager als voor de uitvoering van de opdracht nodig is.


In de winter hoor ik de helikopters ook 's avonds. Waarom is dat?

Helikopterbemanningen voeren hun missie bij voorkeur uit bij duisternis. Zo vallen ze zo min mogelijk op bij de tegenstander. Zij maken hierbij gebruik van speciaal nachtzichtapparatuur. Vliegen met deze apparatuur vereist training en daarom wordt dit bij duisternis gedaan.


Tot hoe laat mogen de helikopters 's avonds vliegen?

In het najaar en in de winter is het vroeg donker waardoor de avonden het langst zijn. Bij voorkeur trainen de helikopterbemanningen daarom in die periode. De avondvliegtrainingen vinden plaats van maandag tot en met donderdag tot uiterlijk 23.00 uur. Dan zijn ze weer terug op vliegbasis Gilze-Rijen.

 

terug naar boven Naderingsoefeningen C-130

 

C130_427x285

 

Ik zie een C-130 meerdere keren opstijgen en landen. Hoe zit dat?

Mogelijk heeft u gezien dat de bemanning van de C-130 Hercules naderingsoefeningen uitvoerde. Dit zijn noodzakelijke trainingsvluchten om de geoefendheid van de bemanning op peil te houden. Dit houdt bijvoorbeeld in dat meerdere 'touch and go's' worden gemaakt.


Die C-130 vliegt vrij laag. Is dat niet gevaarlijk?

Bij de luchtmacht zeggen we wel: 'safety first, safety always'. Veiligheid staat altijd voorop, niet alleen voor de bemanning en inzittenden, maar zeker ook voor de omgeving. De bemanning neemt dus geen risico's bij dit soort naderingsoefeningen. Tijdens de vlucht houdt de bemanning zich aan tal van regels op het gebied van luchtvaart.

 

Wat zijn 'tactische' naderingen?

De bemanning van een C-130 traint soms ook in het laag en snel landen. Deze manier van vliegen is nodig om personeel en materieel in gebieden met vijandelijke dreiging te krijgen. Om dreiging vanaf de grond te vermijden kan de gezagvoerder vanaf grote hoogte snel dalen en landen. Om buiten het radarbeeld van de vijand te blijven kan het nodig zijn om op lage hoogte de landingsbaan te naderen. Tactische naderingsoefeningen worden op vliegbasis Eindhoven niet vaak uitgevoerd. Reguliere naderingen (zoals hierboven beschreven) komen vaker voor.


Kunnen die naderingsoefeningen niet ergens anders worden uitgevoerd?

Vliegbasis Eindhoven is de thuisbasis van de vier C-130 Herculessen van de Koninklijke Luchtmacht. De bemanning moet daarom ook op deze vliegbasis trainen.
De naderingsoefeningen worden echter ook (het merendeel) uitgevoerd op de andere vliegbases in Nederland, zoals Woensdrecht, Leeuwarden, Volkel en Gilze-Rijen.

 

terug naar boven Naderingsoefeningen KDC-10

 

KDC-10_427x285

 

Ik zie een KDC-10 meerdere keren opstijgen en landen. Hoe zit dat?

Mogelijk heeft u gezien dat de bemanning van de KDC-10 naderingsoefeningen uitvoerde. Dit zijn noodzakelijke trainingsvluchten om de geoefendheid van de bemanning op peil te houden. Dit houdt bijvoorbeeld in dat meerdere 'touch and go's' worden gemaakt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van reguliere vliegroutes voor militaire vliegtuigen. Deze naderingsoefeningen worden op vliegbasis Eindhoven niet vaak uitgevoerd.

 

terug naar boven AWACS

 

AWACS_427x285

 

 

Wat is een AWACS vliegtuig?

Het Airborne Warning and Control System is een op radar gebaseerd elektronisch systeem ontwikkeld voor luchtruimbewaking en het managen van luchtaanvallen en verdediging.


Wat heeft de AWACS op vliegbasis Eindhoven te zoeken?

Nederland heeft als NAVO bondgenoot de verplichting om bij te dragen aan het veilig opereren van de AWACS vliegtuigen. Het toestel voert daartoe onder andere naderingsoefeningen uit op verschillende NAVO vliegbases, waaronder op vliegbasis Eindhoven.


Hoe vaak mag de AWACS hier komen?

In 2015 mag het toestel 100 naderingen op vliegbasis Eindhoven uitvoeren. In 2014 waren dat er nog 130, maar met het oog op de geluidoverlast in deze omgeving is dit aantal terug gebracht.