Kies uw gewenste cookie instellingen

Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Deze website maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van anonieme statistieken.

Deze website mag daarnaast ook gebruik maken van cookies die onder meer het delen via sociale netwerken mogelijk maken.

Om optimaal te kunnen functioneren maakt deze website gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie.

Cookies toestaan Instellingen kiezen

Gebruik van de luchthaven

 

 

PDF icoonInformatie baankeuze (133 kB)

 

terug naar boven Baan, baangebruik en baanspreiding

baan0321_01 De luchthaven beschikt over één verharde start- en landingsbaan (baan 03/21). In de luchtvaart worden banen aangeduid met nummers. Deze baannummers baannummer zijn afgeleid van de kompasrichting (1 t/m 360 graden) waarin de baan ligt, afgerond op tiental graden. Elke baan wordt aangeduid met twee nummers, die de kompasrichting van de baan in beide gebruiksrichtingen gebruiksrichting aangeven. Een baan in pal zuid/noordelijke richting (d.w.z. in de richting van 180 c.q. 360 graden) heeft als baannummer 18/36. De baan in Eindhoven ligt ruwweg in noordoost/zuidwestelijke richting en heeft als aanduiding 03/21.

Deze baan is 3.000 meter lang en is daarmee geschikt voor nagenoeg alle gangbare commerciële en militaire vliegtuigtypen.


Op basis van weersomstandigheden en -voorspellingen bepaalt de luchtverkeersleiding luchtverkeersleiding de richting waarin de baan wordt gebruikt. baangebruik  Deze hangt voornamelijk af van de windrichting. Vliegtuigen starten en landen zoveel mogelijk tegen de wind in. Als de windrichting draait zullen de luchtverkeersleiders ook de gebruiksrichting van de baan omdraaien.

Baanspreiding

Sinds begin 2016 wordt het gebruik van de start- en landingsbaan meer gespreid. Er wordt continu gezocht naar maatregelen om geluidhinder te beperken. Uit onderzoek bleek dat baan 21 (starts richting het zuidwesten) veel vaker gebruikt werd dan baan 03 (starts richting het noordoosten). Om de vliegbewegingen, en de eventuele geluidhinder, meer te spreiden wordt daarom vanaf begin dit jaar vaker gebruik gemaakt van baan 03. Dit gebeurt alleen wanneer de meteorologische omstandigheden, zoals de windkracht, dit toelaten. Meer informatie over de baanspreiding vindt u in bovenstaand document (Informatie baankeuze).

 

Het gebruik van de start- en landingsbaan en meldingen van geluidhinder worden gerapporteerd aan de COVM en tijdens iedere bijeenkomst geëvalueerd. Ga voor meer informatie naar www.covm.nl.

 

In de afbeelding hieronder is per baanrichting het baangebruik in 2016 weergegeven. U ziet de starts in het blauw en landingen in het groen.

 

baangebruik-2015

 

 


Onder de tab ‘Vliegtuiggeluid & Verkeer’ kunt u zelf onderzoeken hoe het baangebruik baangebruik is geweest.

 

terug naar boven Openingstijden 2017

Eindhoven Airport is geopend voor civiel vliegtuigverkeer van maandag tot en met zondag van 07:00 tot 00:00 uur.

  

's Nachts is de luchthaven gesloten. Tussen 23:00 en 00:00 uur zijn maximaal 5 landingen toegestaan. Vertrekkende vluchten zijn niet toegestaan. De openingstijden van de aankomst- en vertrekhal van Eindhoven Airport zijn van maandag tot en met zondag van 04.30 tot 00.00 uur.

Voor ambulance- en transplantatievluchten is de luchthaven continu beschikbaar.

 

terug naar boven Civiel en militair

Het gebruik van de luchthaven is te onderscheiden in een militair deel (Defensie) en een civiel deel (Eindhoven Airport N.V.). Op deze website duiden we het militaire deel aan als Vliegbasis Eindhoven en het civiele als Eindhoven Airport. Het geheel wordt omschreven als ‘de luchthaven’.

terug naar boven Vliegbasis Eindhoven

Vliegbasis Eindhoven is de thuisbasis voor de vastvleugelige transportvliegtuigen van de Koninklijke Luchtmacht en is het primaire militaire vliegveld in Nederland voor luchtvracht- en passagiersvluchten, zowel met eigen transportvliegtuigen als met vastvleugelige vliegtuigen en helikopters van internationale partnerlanden of ingehuurde vliegtuigen. De vliegbasis heeft daarvoor de beschikking over een start- en landingsbaan van drie kilometer lengte, een vliegtuigplatform, aankomst- en vertrekhal, vrachthangar en vliegtuighangar. De vliegbasis Eindhoven is daarmee de enige militaire luchthaven in Nederland die beschikt over de vereiste infrastructuur om de functie als thuisbasis voor de vastvleugelige transportvloot te vervullen. De vliegbasis Eindhoven fungeert tevens als uitwijkhaven, oefenveld, DOB, overloopveld en reserveveld voor een squadron F-16´s gedurende een half jaar. Voorts vinden bondgenootschappelijk medegebruik, burgermedegebruik en vluchten in het kader van algemeen maatschappelijk belang plaats. Tevens is het European Air Transport Command op Eindhoven gestationeerd. Voor meer informatie over militaire oefeningen zie FAQ.

vliegbasis_eindhoven_defensie

bron: www.defensie.nl

 

terug naar boven Eindhoven Airport

Eindhoven Airport is de ‘burgermedegebruiker’ van de vliegbasis, met een eigen terminal voor civiele passagiers. Luchtvaartmaatschappijen als Transavia, Ryanair, WizzAir, Jetairfly en Corendon voeren hier lijndiensten lijndiensten uit en in de zomermaanden maken ook chartermaatschappijen als TUIfly gebruik van de luchthaven. Transavia en Ryanair hebben op Eindhoven een eigen basis. Transavia heeft zes vliegtuigen op zijn basis gestationeerd, Ryanair drie.

 

 

Nieuwe terminal Eindhoven Airport

nieuwe_terminal_eindhoven_airport

 

Bron: Eindhoven Airport

baannummer

Aanduiding van de start- of landingsbaan o.b.v. de kompasrichting (1 t/m 360 graden) waarin de baan ligt, afgerond op tiental graden.

gebruiksrichting

De richting waarin een start- of landingsbaan gebruikt wordt.

luchtverkeersleiding

De instantie die het beheer heeft over een zeker luchtruim en ervoor zorgt dat alle luchtverkeer veilig door dit luchtruim navigeert.

baangebruik

Wijze waarop de start- en landingsbanen worden ingezet om het vliegverkeer af te handelen.

lijndiensten

Vluchten met een vaste dienstregeling.

×

Aanduiding van de start- of landingsbaan o.b.v. de kompasrichting (1 t/m 360 graden) waarin de baan ligt, afgerond op tiental graden.

×

De richting waarin een start- of landingsbaan gebruikt wordt.

×

De instantie die het beheer heeft over een zeker luchtruim en ervoor zorgt dat alle luchtverkeer veilig door dit luchtruim navigeert.

×

Wijze waarop de start- en landingsbanen worden ingezet om het vliegverkeer af te handelen.

×

Vluchten met een vaste dienstregeling.