Kies uw gewenste cookie instellingen

Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Deze website maakt gebruik van cookies voor het bijhouden van anonieme statistieken.

Deze website mag daarnaast ook gebruik maken van cookies die onder meer het delen via sociale netwerken mogelijk maken.

Om optimaal te kunnen functioneren maakt deze website gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie.

Cookies toestaan Instellingen kiezen

De vliegroutes

terug naar boven De vliegroutes voor civiel en militair verkeer

Het Nederlandse luchtruim is één van de drukste in Europa. Daardoor kan het lijken alsof vliegtuigen kriskras het luchtruim doorkruisen, maar het verkeer wordt volgens strikte regels afgehandeld. De overheid ziet erop toe dat bij het ontwerp van routes een balans bestaat tussen aan de ene kant het aantal vliegtuigen dat per uur moet kunnen starten of landen, en aan de andere kant het beperken van de geluidbelasting geluidbelasting voor de omgeving.

Hieronder lichten we de vliegroutes voor civiel verkeer toe. Onder ‘Vliegtuiggeluid & Verkeer’ kunt u de werkelijk gevlogen vliegpaden van en naar de luchthaven zien.

  • Startend civiel verkeer

  • Landend civiel verkeer

terug naar boven Startend civiel verkeer

Hoog in het luchtruim lopen de luchtverkeersroutes of Air Traffic Services-routes (ATS ATS-route ), eigenlijk grote doorgaande internationale ‘snelwegen’ voor het vliegverkeer. Een vertrekkend passagiersvliegtuig volgt vanaf Eindhoven Airport een vertrekroute naar een punt waar het invoegt op een luchtverkeersroute. Deze vertrekroute wordt aangeduid met de Engelse term ‘Standard Instrument Departure’ (SID). Een SID bestaat uit een reeks vaste instructies (koers, hoogte en snelheid) die door de vlieger of boordcomputer worden opgevolgd.

Voor beide gebruiksrichtingen gebruiksrichting van de startbaan op Eindhoven Airport is een aantal SID’s vastgelegd. De bestemming van de vlucht bepaalt, met de richting waarin de baan wordt gebruikt, de te volgen SID SID .

Iedere vertrekroute heeft een unieke naam, die soms is afgeleid van een plaats die in de richting van de route ligt. De REKKEN-vertrekroutes liggen bijvoorbeeld in de richting van de plaats Rekken, in de Achterhoek. Om de routenamen uniek te maken per baanrichting, wordt een cijfer (het versienummer) en een letter toegevoegd aan de naam: REKKEN 3J is bijvoorbeeld de route vanaf baan 03 en REKKEN 3K vanaf baan 21.

In totaal bestaan er 11 verschillende vertrekroutes naar het noorden en 16 naar het zuiden, maar dicht bij de luchthaven overlappen de meeste nog. Alle beginnen met een stuk rechtuit (zie onderstaand figuur). Toestellen vanaf baan 03 (groene lijnen) vliegen, gemeten vanaf het midden van de startbaan, 4 nautical miles (4NM = ruim 7 kilometer) in een rechte lijn voordat de routes zich vertakken. Bij vertrek vanaf baan 21 (blauwe lijnen) is dit rechte deel voor de meeste routes 3 nautical miles (3NM = ruim 5 kilometer). Op het punt van vertakken van de routes moeten de vliegtuigen zich, om geluidhinder te beperken, bevinden op een hoogte van minimaal 1000 voet (ongeveer 300 meter). In de praktijk is dit overigens vaak (veel) hoger.

figuur_1

In de twee onderstaande figuren staan de SID’s vanaf Eindhoven zoals die boven de regio Zuidoost-Brabant lopen. Startend civiel verkeer vanaf baan 03 volgt boven de regio een van de volgende routes:

figuur_2

  • Een eerste route maakt op 4 NM van de luchthaven een linkerbocht richting het noordwesten, richting Boxtel en Waalwijk.

  • Een tweede route maakt dezelfde linkerbocht maar draait verder door richting het westen, in de richting van Tilburg.

  • Een derde route draait op hetzelfde punt bijna 180 graden linksom, richting het zuiden en de Belgische grens.

  • Een vierde route maakt op 4 NM van de luchthaven een rechterbocht richting Helmond, waar deze route zich verder vertakt richting het noorden, oosten en zuiden.

 

Startend civiel verkeer vanaf baan 21 volgt boven het zuiden van de regio een van de volgende routes, zie de figuur hieronder:

figuur_3

  • De eerste route maakt direct na de start vanaf de luchthaven een rechterbocht richting Oost-, West-en Middelbeers.
  • De tweede route maakt op 3 NM van de luchthaven een rechterbocht richting Esbeek, Diessen en Hilvarenbeek.

  • De derde route volgt de baanrichting richting Hapert en daarna met twee kleine knikken richting de Belgische grens.

  • De vierde route maakt op 3 NM van de luchthaven een linkerbocht richting Valkenswaard, waar de route zich vertakt in twee richtingen: één richting Helmond en daarna richting het noordoosten, en een andere richting Someren en Asten met daarna een vertakking richting het Oosten en Zuiden.

 

Vliegtuigen kunnen niet allemaal exact de aangewezen vertrekroute volgen. Hoe nauwkeurig een vliegtuig de route vliegt, hangt allereerst af van het type vliegtuig en het type navigatieapparatuur dat het aan boord heeft. Ook het gewicht van de lading en richting en sterkte van de wind spelen een rol. Een bepaalde variatie tussen de vliegpaden van vliegtuigen is hierdoor onvermijdelijk, zeker nabij bochten in de route. Bekijk ter illustratie de rode cirkel in de figuur hieronder.

variatie_vliegpaden




Het merendeel van de vluchten op Eindhoven Airport wordt uitgevoerd met (civiele) straalvliegtuigen of grotere propellervliegtuigen. Die moeten nadat ze zijn gestart tot een hoogte van ten minste 6000 voet (1800 meter) de SID volgen. Boven deze hoogte kunnen vliegtuigen op instructie van de luchtverkeersleiding luchtverkeersleiding de SID verlaten.

Bij onweersbuien of zware regenbuien zal de luchtverkeersleider het vliegverkeer om de buien heen leiden. Hierdoor kunnen bij dergelijke weerscondities meer vliegtuigen afwijken van de SID’s. Ook het (vaak langzamere) ‘general aviation’ general aviation verkeer kan andere routes volgen. Onder general aviation vallen sportvliegtuigen, maar ook bijvoorbeeld politie- en traumahelikopters. Voor dit verkeer gelden andere regels dan voor het handelsverkeer.

terug naar boven Zo werken landingen van civiel verkeer

Vliegtuigen die Eindhoven Airport als bestemming hebben, komen aan de rand van het ‘naderingsgebied’ naderingsgebied van de luchthaven onder de controle van de Koninklijke Luchtmacht. Die leidt elk vliegtuig naar de landingsbaan door middel van koers-, snelheids- en hoogte-instructies aan de vliegers. Zo worden naderende en startende vliegtuigen op veilige afstand van elkaar gehouden, terwijl tegelijkertijd de capaciteit van het luchtruim en van de start- en landingsbaan zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt.

Het instrument landing system (ILS) is een radionavigatiesysteem waarmee een precisienadering op een landingsbaan kan worden uitgevoerd. De piloot krijgt hierbij een nauwkeurig beeld van de positie van zijn toestel ten opzichte van de ideale koerslijn en daalhoek naar een landingsbaan. Vanaf de (vaste) ingangspunten van het naderingsgebied rond Eindhoven Airport daalt het vliegverkeer tot een hoogte van 2000 voet (ongeveer 600 meter). In de laatste (ongeveer) 11 km van de landing verloopt de vlucht via een rechte lijn naar de landingsbaan. Voor landingen op baan 21 bevindt dit 11 km punt zich ter hoogte van Nijnsel, tussen Sint-Oedenrode en Son. Voor landingen op baan 03 vind je het punt ter hoogte van Duizel, tussen Hapert en Eersel. Tot het punt van oplijnen voor de landingsbaan vliegen de naderende vliegtuigen meer verspreid over de regio. Zij worden zo veel mogelijk via vaste naderingsroutes naar de eindnadering eindnadering begeleid. Deze routes zijn ontwikkeld met twee doelen: aan de ene kant om een zo goed mogelijke balans te bieden tussen een veilige en efficiënte vliegtuigafhandeling en aan de andere kant om overlast voor de omgeving te beperken.

terug naar boven Landende verkeersstromen

Boven het noorden van de regio zijn grofweg drie landende verkeersstromen te onderscheiden:

  • De eerste stroom komt vanuit het westen tussen Vught en Boxtel door, en maakt een rechterbocht om Schijndel heen.

  • Een tweede stroom komt vanuit het oosten tussen Boekel en Gemert door, en maakt een linkerbocht bij Sint-Oedenrode.

  • Een derde stroom vliegt over Helmond en maakt tussen Gemert en Beek en Donk een ruime linkerbocht om recht voor de landingsbaan te komen.

Boven het zuiden van de regio zijn grofweg twee landende verkeersstromen te onderscheiden:

  • De eerste stroom komt vanuit het westen en noordwesten en volgt ongeveer de route Hilvarenbeek-Esbeek-Lage Mierde, om bij Reusel een linkerbocht te maken om recht voor de landingsbaan uit te komen.

  • De tweede stroom komt vanuit het oosten en noordoosten uit de richting van Valkenswaard en maakt ter hoogte van Bergeijk en Luyksgestel een rechterbocht om recht voor de baan uit te komen.

Onderstaande figuren geven een indruk van de vliegpaden van het naderend civiel verkeer (in groen) bij gebruik van baan 21 (links) en 03 (rechts) als landingsbaan. Elke lijn staat daarin voor een landend vliegtuig. Deze figuren zijn bedoeld ter illustratie; meer actuele informatie is te vinden bij WebTrak My Neighbourhood (nog in opbouw).

vliegpaden_naderend_civiel_21

vliegpaden_naderend_civiel_03



Op Eindhoven Airport zal naar verwachting meer en meer worden overgegaan van de hierboven beschreven traditionele naderingsprocedure op de geluidarme ‘Continuous Descent Approach’. Kijk voor meer uitleg hierover bij ‘Hinderbeperkende Maatregelen’.

geluidbelasting

Berekende hoeveelheid geluid die op jaarbasis door het luchtverkeer op een bepaalde plaats wordt veroorzaakt.

ATS-route

Een (niet-lokale) route waarop luchtverkeersleidingsdiensten beschikbaar zijn.

gebruiksrichting

De richting waarin een start- of landingsbaan gebruikt wordt.

SID

Standard Instrument Departure, een vaste vertrekroute voor vliegtuigen vanaf een luchthaven aangeduid. Een SID bestaat uit een reeks vaste instructies (in termen van koers, hoogte en snelheid) die door de vlieger of boordcomputer worden opgevolgd.

luchtverkeersleiding

De instantie die het beheer heeft over een zeker luchtruim en ervoor zorgt dat alle luchtverkeer veilig door dit luchtruim navigeert.

general aviation

Alle civiele vluchten met uitzondering van lijn- en chartervluchten. Veelal wordt hiermee de luchtvaart in kleine luchtvaartuigen bedoeld.

naderingsgebied

Luchtverkeersleidingsgebied in de nabijheid van een luchthaven

eindnadering

Laatste stuk van de nadering tot de landingsbaan.

×

Berekende hoeveelheid geluid die op jaarbasis door het luchtverkeer op een bepaalde plaats wordt veroorzaakt.

×

Een (niet-lokale) route waarop luchtverkeersleidingsdiensten beschikbaar zijn.

×

De richting waarin een start- of landingsbaan gebruikt wordt.

×

Standard Instrument Departure, een vaste vertrekroute voor vliegtuigen vanaf een luchthaven aangeduid. Een SID bestaat uit een reeks vaste instructies (in termen van koers, hoogte en snelheid) die door de vlieger of boordcomputer worden opgevolgd.

×

De instantie die het beheer heeft over een zeker luchtruim en ervoor zorgt dat alle luchtverkeer veilig door dit luchtruim navigeert.

×

Alle civiele vluchten met uitzondering van lijn- en chartervluchten. Veelal wordt hiermee de luchtvaart in kleine luchtvaartuigen bedoeld.

×

Luchtverkeersleidingsgebied in de nabijheid van een luchthaven

×

Laatste stuk van de nadering tot de landingsbaan.