Hinderbeperkende maatregelen

Komt u een onbekende term tegen? In Veel gestelde vragen vindt u een uitgebreide Begrippenlijst!

Door de luchthaven zijn en worden diverse maatregelen genomen om de geluidbelasting in de omgeving te beperken. De volgende maatregelen zijn reeds genomen:

Het gebruik van een andere naderingsconfiguratie

De piloot heeft voor het laatste deel van de nadering de keuze voor het selecteren van een aantal voorgeschreven standen van de vleugelkleppen waarmee hij een veilige landing kan uitvoeren. Bij een minder grote flap setting is de hoeveelheid benodigde stuwkracht in de eindnadering lager. Hierdoor is minder motorvermogen noodzakelijk en wordt minder geluid geproduceerd. Bovendien is het geluidsniveau van de luchtstroming lager door de lagere weerstand van de vleugels. Het gebruik van dergelijke flap settings (ook wel ‘reduced flaps’genoemd) vermindert dus enigszins het geluid dat in de eindnadering wordt geproduceerd.

Bij een lagere flap setting is de vliegsnelheid tijdens de eindnadering hoger om zo voldoende draagvermogen te behouden. Een hogere vliegsnelheid tijdens de nadering heeft als gevolg dat de baanlengte die nodig is om na de landing tot stilstand te komen hoger wordt. Er kunnen toch redenen zijn om een hogere flap setting te hanteren. 

Meer gebruik maken van wielremmen na de landing

Het gebruik van de straalomkeerders bij de landing (‘op de motorremmen’) veroorzaakt meer geluid dan het gebruik van wielremmen. Daarom wordt piloten op Eindhoven Airport gevraagd om na de landing niet te remmen op de motor (‘full reverse thrust’), maar alleen op de wielremmen (‘idle reverse thrust’). Dat laatste kan betekenen dat de remweg en remtijd toenemen. Als dat tot gevolg heeft dat de remweg te lang zou kunnen worden, zal vanwege de veiligheid full reverse thrust worden toegepast. De toename van de remtijd heeft ook als gevolg dat de baan langer bezet is, waardoor het niet wenselijk is om deze techniek toe te passen als het verkeersaanbod groot is. 

Het toepassen van geluidsarme naderingen

Bij een geluidarme nadering voert een vliegtuig niet op de gebruikelijke stapsgewijze manier de nadering uit, maar in een continue daalvlucht of glijvlucht. Deze nadering noemt men een Continuous Descent Approach (CDA). De CDA wordt uitgevoerd in combinatie met vaste routes. Doordat de motoren hierbij minder vermogen hoeven te leveren en de vliegtuigen hoger vliegen, zorgt deze procedure voor minder geluidbelasting in (delen van) de omgeving, die wat verder af zijn gelegen van de luchthaven. 

Het streven is om 100 procent van de landingen op Eindhoven Airport met een CDA uit te voeren. 

Het optimaliseren van vertrekroutes

Omdat route 1b de grootste vermindering van het aantal gehinderden oplevert is destijds geadviseerd te kiezen voor route 1b als alternatieve startroute naar het zuiden voor het civiele verkeer. Sinds 2015 wordt deze route door civiel verkeer gevolgd. Om vliegtechnische redenen is dit niet mogelijk voor het militaire verkeer. Daarom gaan militaire passagiers- en transportvliegtuigen gebruikmaken van route 1a. Andere militaire toestellen zoals F-16’s, AWACS, PC-7 en helikopters vliegen eigen routes. 

Route 1b werd echter door de bewoners van Wintelre ervaren als een verslechtering ten opzichte van de eerdere situatie, omdat de nieuwe route dichterbij Wintelre is komen te liggen. Voor vliegroute 1b is de vliegprocedure aangepast zodat er nu meer op de hartlijn van de route wordt gevlogen. Dit is tevens uitgevoerd voor de route Eersel-Steensel omdat op die route de vliegbanen een grote spreiding lieten zien.

 

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.