Baankeuze
Vliegbasis Eindhoven heeft één start- en landingsbaan. Toch wordt er in het dagelijks gebruik gesproken over twee banen: baan 21 en baan 03. Dat heeft te maken met de richting waarin de baan wordt gebruikt. Wanneer de vliegtuigen opstijgen en landen in noordelijke richting (richting Son en Breugel), spreken we over baan 03. Wanneer de baan in zuidelijke richting (richting Eersel) wordt gebruikt, spreken we over baan 21. De namen zijn gebaseerd op de kompasrichting op het aardoppervlak waarin wordt gevlogen (030 graden of 210 graden). De dienstdoende luchtverkeersleider bepaalt de keuze voor baan 03 of 21 op basis van verschillende factoren met de volgende prioritering:
- De grondwindrichting en sterkte van de wind en de bovenwind;
- Geluidshinder voor de omgeving;
- Baanspreiding;
- Gebruik van de baan op vliegbasis Volkel;
- Beschikbare landingshulpmiddelen;
- Beschikbaarheid van de baanverlichting;
- Het zicht en eventueel de stand van de zon;
- Vogelconcentraties in de directe nabijheid van het landingsterrein of aanvliegroute;
- Operationele eisen en beschikbaarheid van de luchthaveninfrastructuur.
Baanspreiding
Om de vliegbewegingen, en de eventuele geluidshinder meer te spreiden is het 70/30 concept van toepassing voor de baan 21/03. In dit concept wordt er zowel in het kort- als lang cyclisch tijdsbestek gestreefd naar een goede en veilige verdeling van het vliegverkeer. Indien het mogelijk is wordt dit concept zoveel mogelijk in acht gehouden, echter de veiligheid mag nooit in het geding komen omtrent de baankeuze
Rapportages baangebruik