Routeaanpassing Eersel-Steensel data + uitleg

02-10-2023
{0} reacties

Op verzoek van een aantal inwoners in verschillende gelegen dorpen aan de vertrekroute 3 is er een behoefte kenbaar gemaakt om meer inzicht te verschaffen in de eerste analyse van de route aanpassing Eersel – Steensel.

Aanleiding

De betreffende vliegroute is ontworpen om zo veel mogelijk bebouwd gebied te vermijden. Een nominaal is hierbij de beoogde route in het ontwerp. In de praktijk is er spreiding t.o.v. de nominaal door onder andere:

-Type / Gewicht / Configuratie vliegtuig
-Wind / Temperatuur
-Wijze van Vliegen

n.b. een vliegroute is volgens Europese standaarden 1,8 kilometer breed aan beide kanten van de nominaal. Echter, in de praktijk zien we een beduidend kleinere spreiding t.o.v. van de nominaal. 

De aanleiding van de route aanpassing is dat er geconstateerd werd dat vliegtuigen met enige regelmaat dichter bij Eersel vlogen, zoals zichtbaar en inzichtelijk is gemaakt in onderstaande figuur, waarbij 0 de nominaal vertegenwoordigt.

Doel van de Pilot

In het kort; het doel van de pilot is om de vliegtuigen dichter op de nominaal te laten vliegen. De nominaal is hier onderstaand zichtbaar nabij de dorpen Eersel en Steensel.

Hoe?

Door de bocht 600 tot 700 meter eerder in te zetten moet volgens verwachting dichter bij de nominaal gevlogen worden. Deze pilot is gestart op 18 mei 2023, en enkel op de route Velni (VEL) en niet op de route Olno (OLN). Dit zijn twee zuidelijke vertrekroutes die in ieder geval langs de dorpen Eersel, Steensel, Riethoven, Waalre en Valkenswaard vliegen. Omdat we hier slechts één route aangepast hebben kunnen we derhalve goed monitoren of de pilot succesvol is.

Onderstaand is op basis van de daadwerkelijk gevlogen routes een analyse gemaakt (Olno en Velni bijeen) van de ligging van de vliegroutes voor en na de start van de pilot.

Hierbij is 0 de nominaal, en de minus ten opzichte van de nominaal is richting Steensel en de plus is richting Eersel.

Om de vergelijking nog strakker uiteen te zetten hebben we ter hoogte van Eersel en Steensel, Walik en Riethoven en Waalre en Valkenswaard de ligging van de vliegroutes Olno en Velni onderzocht.



We zien dat in de Velni route over het algemeen dichter bij de nominaal gevlogen wordt. Echter ook wordt er geconcludeerd dat nu meer over en dichtbij Steensel wordt gevlogen. Alvorens verdere stappen te nemen is besloten om een nieuwe analyse uit te voeren om aanvullend inzicht te geven in het effect van de pilot waarbij nu tevens gekeken wordt naar de afstand van de vliegtuigen t.o.v. de bebouwing. Dit voorstel wordt op dit moment besproken met de betrokken dorpen zoals hier bovenstaand zijn vermeld.

Naast de route aanpassing valt het op dat de afgelopen 3 maanden er vaker over het zuiden is gestart dan vorig jaar. Hierdoor zou er meer geluidhinderbeleving kunnen zijn t.o.v. vorig jaar (en de twee jaren daarvoor i.v.m. minder vluchten door corona) bij de dorpen gelegen aan de zuidelijke vertrekroute. Onderstaand is uiteengezet de verhouding van starts verdeeld over baan 3 (richting noord) en 21 (richting zuid) voor 2023 en 2022.

2023

2022

Mocht u naar aanleiding van bovenstaande data nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met het Regionaal Informatie Centrum (RIC@Eindhovenairport.nl)

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen