Aankomende routes
De luchtverkeersleiding (CLSK) leidt vliegtuigen met bestemming Eindhoven Airport naar de landingsbaan. De luchtverkeersleiding geeft vliegers instructies voor koers, snelheid en hoogte. Ook zorgen de luchtverkeersleiders ervoor dat vliegtuigen veilige afstand tot elkaar houden. En dat tegelijkertijd de capaciteit van het luchtruim boven Eindhoven en de start- en landingsbaan zo efficiënt mogelijk worden gebruikt.
Boven het noorden van de regio zijn er drie landende verkeersstromen:
1. De eerste stroom komt vanuit het westen tussen Vught en Boxtel door, en maakt een rechterbocht om Schijndel heen.
2. Een tweede stroom komt vanuit het oosten tussen Boekel en Gemert door, en maakt een linkerbocht bij Sint-Oedenrode.
3. Een derde stroom vliegt over Helmond en maakt tussen Gemert en Beek en Donk een ruime linkerbocht om recht voor de landingsbaan te komen.
Boven het zuiden van de regio zijn er twee landende verkeersstromen:
1. De eerste stroom komt vanuit het westen en noordwesten en volgt ongeveer de route Hilvarenbeek-Esbeek-Lage Mierde. Bij Reusel maken vliegtuigen een linkerbocht om recht voor de landingsbaan uit te komen.
2. De tweede stroom komt vanuit het oosten en noordoosten uit de richting van Valkenswaard. Ter hoogte van Bergeijk en Luyksgestel maken vliegtuigen een rechterbocht om recht voor de baan uit te komen.
Vliegtuigen die landen op Eindhoven Airport voeren een zogenaamde Continuous Descent Approach (CDA) uit. Het vliegtuig nadert de landingsbaan in een continue daalvlucht of glijvlucht. We noemen dit een ‘geluidsarme nadering’
Vertrekkende routes
Een passagiersvliegtuig dat vertrekt vanaf Eindhoven Airport, volgt een vertrekroute. Zo’n vertrekroute wordt aangeduid met de Engelse term Standard Instrument Departure (SID). Een SID bestaat uit een reeks vaste instructies voor koers, hoogte en snelheid. Voor de startbaan op Eindhoven Airport is een aantal SID’s vastgelegd. Welke SID wordt gevolgd, hangt af van de bestemming van het vliegtuig. En van de richting waarin de baan wordt gebruikt. Na vertrek voegt het vliegtuig in op één van de luchtverkeersroutes hoger in het luchtruim. Deze Air Traffic Services-routes (ATS) zijn grote, doorgaande ‘snelwegen’ voor internationaal vliegverkeer.
In totaal bestaan er 11 verschillende vertrekroutes naar het noorden en 16 naar het zuiden. Dicht bij de luchthaven overlappen de meeste vertrekroutes elkaar nog. Alle routes beginnen met een stuk rechtuit. Toestellen die vanaf baan 03 vertrekken, vliegen 4 Nautical Miles (dat is ruim 7 kilometer) in een rechte lijn, gemeten vanaf het midden van de startbaan. Daarna vertakken de routes zich. Bij vertrek vanaf baan 21 is dit rechte deel voor de meeste routes 3 Nautical Miles (= ruim 5 kilometer).
Zodra de routes zich vertakken, bevinden de vliegtuigen zich op een hoogte van minimaal 1000 voet (ongeveer 300 meter) om geluidhinder te beperken. In de praktijk is dit overigens vaak (veel) hoger.
In de twee onderstaande figuren staan de SID’s vanaf Eindhoven boven de regio Zuidoost-Brabant. Vliegtuigen die vertrekken vanaf baan 03 volgen één van de volgende routes:
1. Een eerste route maakt op 4 NM van de luchthaven een linkerbocht richting het noordwesten, richting Boxtel en Waalwijk.
2. Een tweede route maakt dezelfde linkerbocht, maar draait verder door richting het westen, in de richting van Tilburg.
3. Een derde route draait op hetzelfde punt bijna 180 graden linksom, richting het zuiden en de Belgische grens.
4. Een vierde route maakt op 4 NM van de luchthaven een rechterbocht richting Helmond. Daar vertakt deze route zich verder richting het noorden, oosten en zuiden.
Vliegtuigen die vertrekken vanaf baan 21 volgen boven het zuiden van de regio één van de volgende routes:
1. De eerste route maakt direct na de start vanaf de luchthaven een rechterbocht richting Oost-, West-en Middelbeers.
2. De tweede route volgt de baanrichting richting Hapert en daarna met twee kleine knikken richting de Belgische grens.
3. De derde route maakt op 3 NM van de luchthaven een linkerbocht richting Valkenswaard, waar de route zich vertakt in twee richtingen. Eén richting Helmond en daarna richting het noordoosten, en een andere richting Someren en Asten met daarna een vertakking richting het oosten en zuiden.
Vliegtuigen kunnen niet allemaal precies de aangewezen vertrekroute volgen. Het type vliegtuig en het type navigatieapparatuur aan boord, bepaalt hoe nauwkeurig een vliegtuig de route volgt. Daarnaast spelen het gewicht van de lading en de weersomstandigheden een rol.