De Rijksoverheid en de regio willen omwonenden, maatschappelijke organisaties en bedrijven nauw betrekken bij de ontwikkeling van Eindhoven Airport en de Vliegbasis Eindhoven. De partijen willen een betere balans vinden tussen economische groei en de belasting van de leefomgeving rond de luchthaven. Eindhoven Airport is daarmee een proeftuin voor de toekomstige luchtvaart in heel Nederland.
Oud-staatssecretaris Pieter van Geel leidde de Proefcasus Eindhoven Airport over de toekomstige ontwikkeling van Eindhoven Airport tussen 2020 en 2030. Hij heeft in april 2019 de minister van IenW hierover geadviseerd. Lees het advies Opnieuw verbonden.
Op 6 september 2019 hebben de minister van IenW en de staatssecretaris van Defensie een inhoudelijke reactie op het advies aangeboden aan de Tweede Kamer. Voor de uitvoering van het advies zijn door de Rijksoverheid en de regio afspraken gemaakt.
Eén van de vijf speerpunten in het advies Opnieuw verbonden is gericht op het verbeteren van het vertrouwen vanuit de omgeving bij de besluitvorming over de toekomstige ontwikkelingen rond Eindhoven Airport. In opdracht van de ‘Stuurgroep Eindhoven Airport na 2019’ hebben kwartiermakers Peter Rademaker en Robert Claasen een advies opgesteld om te komen tot een nieuwe, permanente overlegstructuur. Zij hebben op 23 juni 2020 dit advies opgeleverd.
Op 1 september 2020 is het Luchthaven Eindhoven Overleg officieel gestart, onder voorzitterschap van voormalig verkenner Pieter van Geel. Op 1 januari 2022 is het voorzitterschap overgedragen aan oud-wethouder van Eindhoven en oud-Tweede Kamerlid Staf Depla.
Via werkroepen en de vier Luchthaven Eindhoven Overleggen per jaar werken de leden gezamenlijk aan het uitvoeren van de adviezen uit Opnieuw verbonden. Daarnaast vervult het LEO de wettelijk verplichte COVM-functie en volgt het de actuele ontwikkelingen op en rond de Luchthaven Eindhoven.