Baankeuze
Vliegbasis Eindhoven heeft één start- en landingsbaan. Toch wordt er in het dagelijks gebruik gesproken over twee banen: baan 21 en baan 03. Dat heeft te maken met de richting waarin de baan wordt gebruikt. Wanneer de vliegtuigen opstijgen en landen in noordelijke richting (richting Son en Breugel), spreken we over baan 03. Wanneer de baan in zuidelijke richting (richting Eersel) wordt gebruikt, spreken we over baan 21. De namen zijn gebaseerd op de kompasrichting op het aardoppervlak waarin wordt gevlogen (030 graden of 210 graden). De dienstdoende luchtverkeersleider bepaalt de keuze voor baan 03 of 21 op basis van verschillende factoren met de volgende prioritering:
- De grondwindrichting en sterkte van de wind en de bovenwind;
- Geluidshinder voor de omgeving;
- Baanspreiding;
- Gebruik van de baan op vliegbasis Volkel;
- Beschikbare landingshulpmiddelen;
- Beschikbaarheid van de baanverlichting;
- Het zicht en eventueel de stand van de zon;
- Vogelconcentraties in de directe nabijheid van het landingsterrein of aanvliegroute;
- Operationele eisen en beschikbaarheid van de luchthaveninfrastructuur.
Baanspreiding
Op Luchthaven Eindhoven hebben we één start- en landingsbaan die in twee richtingen gebruikt kan worden, richting 21 (zuidwest) en richting 03 (noordoost). Aangezien de overheersende windrichting in Nederland zuidwest is en vliegtuigen vanwege veiligheid zo veel mogelijk tegen de wind in opstijgen, wordt er vaker gebruik gemaakt van baan 21 dan 03. Het uitgangspunt hierbij is een verhouding van 70/30, die gebaseerd is op de langjarig gemiddelde windrichting. Deze verhouding ligt dan ook ten grondslag aan de berekeningen die hebben geleid tot de geluidscontour rondom de luchthaven, die in het Luchthavenbesluit Eindhoven is opgenomen. De 70/30 verhouding is dus in beginsel geen maatregel ter spreiding van geluid, maar een uitgangspunt voor de verdeling van het vliegverkeer op basis van de overheersende windrichting. De luchtverkeersleiding probeert deze verhouding zo goed mogelijk te benaderen, maar is hiervoor afhankelijk van de wind. Binnen een maand of jaar kunnen er dus afwijkingen voorkomen in deze baanspreiding. Iedere maand verschijnt hier een rapportage.
Rapportages baangebruik